pátek 19. března 2010

Výuka v HK

Jelikož už mám za sebou půl semestru (joooj...to to běží :-/), tak už mám vcelku ucelený obrázek na výuku v HK jako takovou a můžu směle porovnávat s českým systémem vzdělávání.
1.) je třeba poznamenat, že snad všechny národnosti, co tady jsou (s výjimkou ČR a Polska), jsou velmi citlivé k tomu, jakou známku tady dostanou - ne že by byli všichni šprti, spíš je to dáno tím, že od výsledků ve škole se pak odvíjí i budoucí práce - pokud třeba Amík nemá určitý studijní průměr, téměř nemá šanci se dostat na dobrou pozici. Navíc, na některé typy prací se pak při nedostatečném prospěchu ani nemůže přihlásit.
2.) systém hodnocení je úplně jiný. Nejede se na nějaké body z písemky, kdy například 60 % zaručuje to, že člověk prošel. Tady soupeří studenti proti sobě. Škola má tabulky, které pak určí, že 10-15 % studentů s nejvyšším počtem bodů dostane A+, A nebo A-, dalších 20-35 % béčka atd..a pak taky, že třeba 9 % studentů proletí...


Představte si tedy situaci, kdy jste ve třídě totálních nabouchanců, kteří jsou k tomu ještě ambiciózní a soutěživí...to je na UST celkem běžná situace, protože místní (kromě hraní si her, viz. jiný článek) jenom studují..To samé ale platí i pro některé Amíky a jiné, kterým se převádí známky na domácí univerzitu. V případě, že jste třeba získali 75 % ze všech možných bodů, tak to vám pořád nezaručuje to, že jste předmět dali. Pokud se totiž nacházíte na chvostu možných výsledků, tak můžete kreditům klidně zamávat.
3.) tenhle systém vede k absurdním situacím: Když se jeden Němčour v dobré víře snažil během testu upozornit holku před sebou, že má něco špatně, holčina se otočila, zakryla si papír rukou a vražedným pohledem mu naznačila, že do jejího papíru se teda čumět nebude :) Inu, student proti studentovi...bod pro mě je lepší než bod pro tebe :D


4.) klade se tu neuvěřitelný důraz na objektivitu testů... Na každý test je jeden termín..bez výjimky. Všichni píšou stejný test ve stejnou dobu, jen mají třeba přeházené otázky a odpovědi. Každý test (z běžných předmětů) sestává z části MC questions (výběr jedné správně odpovědi) a z esejové části. MC questions se vždy zapisují na speciální papír, který je pak zpracován panem computerem.
5.)ačkoliv člověk přesně ví (na rozdíl od našich domácích testů), co se po něm chce, testy jsou stále náročnější než doma. Ačkoliv většinou trvají od 90 minut do dvou hodin, člověk tak tak stíhá.
6.)co se týče výuky, nemůžu si vynachválit profesilnální přístup učitelů. Hodina začíná vždy přesně, žádné zdržování, každý profák je připraven na hodinu do posledního puntíku. A vždy stihne udělat to, co chce udělat. A i podání předmětu a látky je jiné - i když se samotná podstata studia oproti ČR nezměnila, pořád se učíme stejné věci.. s tím rozdílem, že tady mám fakt pocit, že mi něco zůstane dlouhodobě...zvlášť taková hodina Negotiation (Vyjednávání) dává člověku neskutečnou zpětnou vazbu na to, jak reaguje při stresových situacích (ty si tu fakt zkoušíme..celou hodinu jen vyjednáváme...a výsledek jednání je sem tam bodovaný, takže motivace je podpořena..)... a navíc člověk nechce být nejhorší, protože výsledky se pak srovnávají s celou třídou a odpadlíci se pak můžou propadnout studem :)
7.)na druhou stranu - přece jenom by se mi nelíbila představa toho, že při jen trochu horších známkách je člověku odepřena nebo v podstatě skoro znemožněna možnost dostat se hned po škole někam na dobrou pozici... a to jen kvůli tomu, že nějaký HR manažer se díval na životopise jen na školní výsledky... Máme se co učit, ale tohle bychom zrovna přejímat nemuseli...

Žádné komentáře:

Okomentovat